3 augustus 2011

Fotoverslag Egypte

Sinds een jaar of twee geleden ben ik ontzettend van reizen gaan houden. Ik geníet er echt van om andere culturen, andere leefgewoonten, andere omgevingen en andere sferen van diverse landen mee te krijgen. Mijn lijstje met reeds bezochte plekken is nog niet zo groot. Zoals ik al aangaf ontwikkelde mijn passie voor reizen zich pas zo'n jaar of twee geleden. Dit naar aanleiding van mijn reisje naar Rhodos. Het was toen voornamelijk chillen op het strand en stappen, maar ook deden we een tweetal aan excursies. Zo heb ik de Akropolis in Lindos en een oud klooster gezien. Dit maakte veel indruk, vooral die Akropolis. Indrukwekkend dat dit al zó ontzettend oud is en hoe ze dat toentertijd hebben kunnen bouwen. Een Akropolis betekent in het Grieks; het hoogste punt van de stad. Hierop werden vaak burchten (sterke kastelen) gebouwd, waarvandaan toezicht kon worden gehouden. Nja goed, vanaf toen eigenlijk besefte ik dat dit mij heel erg fascineerde en dat ik zeker nog veel meer van de wereld wilde zien. Hiervoor was ik al wel eens naar Spanje en Gran Canaria geweest, maar tijdens de vakanties met m'n ouders kwamen we helaas nooit verder dan Nederland en België..

De afgelopen twee jaar heb ik mijn lijstje toch al aardig weten uit te breiden. Zo ben ik naar Parijs, de Dominicaanse Republiek, Barcelona en nu dus ook naar Egypte geweest. Een foto-verslag hiervan vind je verderop in dit artikel. Wie weet krijgen jullie nu ook wel spontaan zin in een reisje naar Egypte. Ik raad alleen wel aan, mocht je echt dingen willen gaan bekijken, om dit dan te doen buiten het hoogseizoen. Het is er namelijk echt heel erg warm! Met name in Luxor, waar wij één dag zijn geweest, was het niet uit te houden; je smolt er met grond gelijk en geloof me om dan in die felle zon te slenteren om al die mooie dingen te bekijken... Daar wordt je niet heel vrolijk van. Het was dan ook 45 graden Celcius, zonder een zuchtje wind en dat wordt gemeten in de schaduw, om je even een indicatie te geven.. Langs de kust was het beter te doen met een gemiddelde van zo'n 35 graden met een lekker briesje van zee. 

Een bedoeïene met zijn kamelen in de woestijn.


Gefotografeerd vanuit het vliegtuig. Vanaf het moment dat je boven Egypte vliegt, zie je enkel woestijn en ineens zagen we een brede groene, slingerende strook. Tussen deze groene strook loopt de Nijl, dit maakt het dat de grond hieromheen vruchtbaar en dus zo groen is. Erg mooi om te zien. Met bovenstaande foto krijg je een beetje een beeld van hoe het eruitzag. Op dit moment ging tevens de zon onder. De kleuren die zowel een zonsopgang als een zonsondergang met zich meebrengt, vind ik zó mooi!

Nog een keer de zonsondergang. De zon gaat onder 'in de woestijn'. Deze foto is trouwens gemaakt vanaf het balkon van onze hotelkamer. We hadden onze kamer aan het rand van het resort, lekker rustig en mooi uitzicht. Zo keken we dus uit op de woestijn als je naar links keek en op de zee als je naar rechts keek.

Ongeveer een kwartiertje lopen over het strand kwam je uit bij de baai Abu Dabab, welke bekend staat om de enorme zeeschildpadden die daar smullen van het zeegras. We gingen er al vroeg (lees: half 8) naar toe, zodat we de meeste kans hadden dat we ze inderdaad zouden kunnen zien. Vanaf ongeveer half 10 komen namelijk de boten naar deze baai om hier een duikers te lozen en juist die boten zorgen ervoor dat die zeeschildpadden even een ander plekje zoeken om te vertoeven. Na wat snorkelend te hebben rondgezwommen, zagen we de eerste. Wat zijn deze beesten énorm groot zeg!! Best creepy als deze ineens onder je zwemt. Wel erg mooi!

Een krabje, ofwel een soldaatje. Deze zag je op dit strand ontzettend veel. Grappig detail: Als je ze oppakt aan hun schelp, kruipen ze volledig in hun schelp. Vervolgens liggen ze ff stil en dan zie je de schelp een stukje omhoog gaan en dan komen enkel die oogjes tevoorschijn, daar kijkt ie wat mee heen en weer en als de kust veilig is, rent ie weer lekker verder met z'n schelpie hahah.

Een rog met wat visjes in de zee. Gewoon vanaf de steiger gefotografeerd; súper helder water dus.

Kamelen op het strand.

In de woestijn. 

Bedoeïnen voor hun tent. Bedoeïnen zijn voornamelijk Arabische woestijnbewoners in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Ze leven in tenten en hebben doorgaans geen vaste verblijfplaats; ze trekken met hun vee rond door de woestijn. Heel apart om dit te hebben gezien; om te zien hoe primitief ze leven. Je kunt je gewoon bijna niet voorstellen dat deze mensen zo ver in de woestijn hier echt wonen, net zoals wij wonen in onze heerlijke huisjes in een omgeving waar geleefd wordt en waar de temperatuur dragelijk is. Hun vee bestond uit kamelen en geiten. Die geiten stonden allemaal vrij dicht tegen elkaar aan gepropt in gammele hutjes in die bloedhitte, super sneu! Het zag er ook niet naar uit dat ze voldoende te eten kregen zo gierig waren ze met de deegplakken, die voor ons werden gemaakt.

De kust van El Quseir. El Quseir is een 5000 jaar oude Egyptische stad en het lijkt wel bijna alsof ze sinds die tijd hebben stilgestaan. Alles ziet er wat vervallen uit en de stad is ook niet bepaald schoon, vooral aan de kust is het erg vies. Overal ligt afval en er zijn heel wat boten aangespoeld. Kleine impressie hiervan hierboven.

In de Karnak tempel in Luxor.

Wederom de Karnak tempel. Heel indrukwekkend hoe ze dit zo veel jaar voor Christus hebben weten te bouwen; zó hoog met zoveel hiëroglyfe overal. Konden we soms maar even terug in de tijd, ben wel heel benieuwd hoe het er in de tijd van het bouwen van deze tempel aan toe ging en hoe alles eruit zag. Helaas is er door de jaren heen redelijk wat beschadigd en vernietigd, maar er staat nog genoeg overeind om een mooi beeld te krijgen van deze tempel.

Hier hebben we ook redelijk veel vertoefd; het strand voor ons resort. Zand, wat niet lekker loopt met je blote voeten; erg heet en boordevol scherpe stukjes schelp. Het was ook niet zo dat je lekker de zee in kon lopen. Je mag niet ver de zee in, omdat je anders nieuw koraal kapot zou trappen en het stukje zee dat je wél in mag lopen is ondiep en is wederom niet fijn met blote voeten. Er was een stijger aangelegd vanaf het strand een behoorlijk eindje de zee in om vanaf hier te kunnen snorkelen en/of te duiken. Op deze vakantie heb ik voor het eerst gesnorkeld, wat ik zéker de eerste keer behoorlijk eng vond; al dat geleef om je heen. Later in de vakantie ging het beter en hebben we een behoorlijk eind snorkelend afgelegd. Wat een mooie dingen hebben wij gezien zeg! Overal heldere kleuren; felgekleurde visjes en koraal. Op een gegeven moment zwommen we ook door zwermen felgekleurde visjes! Dit maak je natuurlijk ook niet elke strandvakantie mee. Het strand is dan misschien wat minder doordat je niet lekker de zee in kan lopen, maar dat maakt de 'diepe zee' meer dan goed. De Rode Zee heeft een héle rijke onderwaterwereld, die je volgens mij op z'n minst een keer gezien moet hebben. En dat hoeft niet perse zwemmend, maar kan ook via een boot die langs het koraal vaart. Deze boot heeft een onderverdieping met doorzichtige wanden, zo kan alles onder water 'droog' bekeken worden. 

De 15-dagen durende vakantie was heerlijk en lang genoeg op deze plek. We verbleven in het resort The Three Corners Fayrouz in Marsa Alam. Een resort die ik jullie zéker kan aanraden! In de omgeving is er enkel Port Ghalib waar je eventueel heen kunt gaan. Dit is een mooi (!!) toeristisch stukje in opkomst/aanbouw. Hier kan je winkelen en wat eten en/of drinken. Het is dus nog in opkomst, dus stel je hier nog niet zo veel bij voor; het is er erg rustig. Ben je echt van het erop uitgaan 's avonds en wil je lekker kunnen stappen, dan is Marsa Alam niet de vakantiebestemming voor jou.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om op deze manier iets meer te weten te komen over mijn vakantie en over de plekken welke ik heb bezocht. Zin gekregen in een reisje naar Egypte?